Disinformation: United Arab Emirates, Egypt, Spain… thousands of accounts deleted by Twitter

by bold-lichterman

Twitter announced Friday that it had deleted several thousand accounts linked to foreign states and accused of spreading false information on the social network. “In accordance with our policy regarding manipulation on our platform, we have permanently suspended all these accounts ”, Twitter announced.

The social network said it had deleted 267 Emirati and Egyptian accounts, 4,258 Emirati accounts, 259 Spanish accounts linked to the People’s Party (conservative), 1,019 Ecuadorian accounts and six Saudi accounts, in addition to the 200,000 Chinese accounts whose social network had already announced the suspension in August. The 267 Emirati and Egyptian accounts were involved “in a disinformation operation targeting Qatar and other countries such as Iran ”. These accounts, which had been “created and managed ” by Dot Dev, a technology company based in these two countries, “amplified messages of support for the Saudi government ”.

Of Saudi state media related accounts deleted

Twitter has also suspended 4,258 fictitious accounts from the United Arab Emirates which spread false information about the war in Yemen, in which Riyadh has been involved since 2015 at the head of a coalition in support of power, against rebels supported by Tehran. Six accounts linked to Saudi state media have also been disabled for “their coordinated efforts to amplify messages beneficial to the Saudi government ”.

According to Twitter, the accounts presented themselves as “independent journalistic organs while publishing statements favorable to the Saudi government ”. In addition, the account of Saud al-Qahtani, Mohammed Ben Salman’s former adviser to the Royal Court already inadmissible to the United States, has been suspended. Concerning Spain, the 259 false accounts managed by the Popular Party “spamming or retweeting to increase mobilization ”. The 1,019 Ecuadorian accounts were linked to the ruling political coalition Alianza País. They “focused on issues related to Ecuadorian laws on free speech, government censorship and technology ”.